SEM - Search Engine Marketing

SEM, z angielskiego Search Engine Marketing jest bardziej rozbudowanym procesem niż SEO i obejmuje ogół działań mających na celu osiągnięcie dobrych wyników poprzez wysoką pozycję w wyszukiwarce lub promocję przez wyszukiwarkę. Dobre wyniki oznaczają w tym wypadku konkretne zyski oraz konkretny ruch na stronie. To ma doprowadzić do faktycznych zysków płynących z posiadania strony internetowej lub sklepu internetowego.

 

SEM nie ogranicza się wyłącznie do pozycjonowania. W SEM wlicza się również pozyskiwanie linków z wartościowych stron o podobnej tematyce, które będą bezpośrednio wpływały na ruch na stronie linkowanej. Poprzez pozyskiwanie odpowiednich linków, reklam oraz linków sponsorowanych generuje się dodatkowy ruch, który jednocześnie w bardzo dużym stopniu sprzyja osiąganiu zysków. Mechanizm działania SEM jest mechanizmem kumulacyjnym, w którego skład wchodzi SEO, czyli bezpośrednie, organiczne wyniki wyszukiwania oraz PPC, czyli Pay Per Click, co odnosi się do płatnych reklam bezpośrednio w Google.

 

SEM jest procesem długotrwałym, częściowo od samego początku przynoszącym zyski i ruch na stronie. Przede wszystkim poprzez linki sponsorowane, serwis znajduje się wysoko w wynikach wyszukiwania już od samego początku. To w bardzo dużym stopniu wpływa korzystnie na początkowe wyniki oraz możliwość rozwijania dalszej działalności serwisu. Samo SEO natomiast jest procesem bardzo długotrwałym, mającym na celu osiągnięcie wysokiej pozycji bez konieczności ponoszenia dodatkowych kosztów za każde kliknięcie.

 

SEM doskonale nadaje się zatem do tworzenia błyskawicznych akcji marketingowych, akcji promocyjnych oraz szybkiego wypromowania firmy i marki. Natomiast SEO ma za zadanie utrzymać tą wysoką pozycję, która umożliwi osiąganie dobrych wyników finansowych przez dłuższy czas. Im lepiej przeprowadzona kampania marketingowa oraz akcja promocyjna, tym lepsze wyniki będą osiągane. To właśnie SEM, a nie samo SEO lub PPC daje wyniki, ponieważ chwilowy wynik w postaci stosunkowo drogich linków sponsorowanych jest jednocześnie okupiony wysokimi kosztami. Natomiast skuteczne SEO w połączeniu z mocno reklamowanymi akcjami promocyjnymi oraz silnym nastawieniem na propagowanie marki, bardzo istotnie i długotrwale wpływa na osiągane wyniki finansowe, które z czasem stają się coraz lepsze i pomagają rozwijać biznes w Internecie.